3. april 2009 kl. 04:00
Nye læringsmetoder er på dagsordenen. Forskere gør op med den gamle model, hvor underviseren er i centrum, når eleverne skal lære nyt stof.
http://videnskab.dk/content/dk/kultur/forelasninger_smides_uden_for_doren
Her henvises der til bogen: Læring og forandring – tværfaglige perspektiver.
‘Læring og forandring’, der er skrevet af et hold Aalborg-forskere ved Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi, kaster lys over, hvordan læringsbegrebet har afløst undervisningsbegrebet gennem de seneste ti år. Bogen indeholder en række forskningsbidrag, der omfatter fire hovedtemaer: Læring, uddannelse, universitetsundervisning og viden.
Jeg tænkte det lige var noget for os!
(Kirsten)
Link til Danmarks universiteter: http://dkuni.dk/
Citat: “Her møder vi underviseren som en slags konsulent, en medspiller, der inspirerer eleverne til at tage vare på og ansvar for egen læring” –> selvreguleret læring (også en måde at differentiere på)