Problemformulering

Brainstorm: her kan man smide alle sine ideer, formuleringer og tanker i forhold til hvad en problem- stilling, -felt og -formulering kan indeholde 🙂

  • Hvorfor anvender universitet primært forelæsnings-metoden i forhold til formidling af viden?
  • Hvilke undervisningsmetoder kunne være alternative i forhold til at fremme de studerendes læring og dermed opnå et større fagligt udbytte af undervisningen?
  • Hvilken kritik er der af forelæsningsformen?
  • Hvilken betydning…… (hermaneutisk tilgang)

Emne: Moderne universitetsundervising.

Problemfelt: Sætte den nuværende (mest udbredte) universitetsundervisning overfor det aktuelle læringssyn. Den nuværende undervisningform er baseret meget på overføringsmetaforen. I forhold den viden vi har fra forskningen i dag, så kan man sætte spørgsmålstegn ved om universitetsundervisningen inkludere denne viden i deres respektive undervisningsstrategier. Citat (forelæsninger smides uden for døren):»Vi ved i dag, at elever lærer på vidt forskellige måder. Det handler om, at hver enkelt får givet de helt rette muligheder. Her kommer underviseren ind i billedet. Imidlertid ikke kun som forelæser, men som en dialogskabende sparringspartner. En underviser, der hele tiden veksler mellem brugen af forskellige didaktiske metoder, projektarbejde, individuel vejledning og selvfølgelig også traditionel undervisning,« fortæller Palle Rasmussen. Rasmden kan inddrages med han holdninger (didiaktik). Paradigmeskriftet – fra at læreren er i centrum til det nu er den studerende.

Hvordan indfører man denne vekselvirkende underviser på det det nuværende universitet og er det allerede til en vis grad indført på udvalgte fakulteter? Hvordan stemmer teori overens med virkelighed? (afhænger tydeligt af mængden på gyldig empiri)

Skriv en kommentar