Ideer

Jeg tænkte at det kunne være rigtig spændende, at undersøge noget mere om den her lednings -eller overføringsmetafor som Reddy og Wertsch taler om. Det kan måske være relevant i forhold til tankpasserpædagogikken (overføring af viden) og hvordan man lærer? hvordan sikre man læring? hvorfor vælger vi et sociokulturelt eller socialkonstruktivistisk syn på læring og ikke et syn om “påfyldning af viden” som f.eks. er karakteristisk ved forelæsningsformen.

Der står lidt om denne lednings – eller overføringmetafor i artiken fra læringsteori: Dialog, samspil og læring af Olga Dyste s. 55. (…)dette er et forenklet og teknificeret syn på, hvordan mennesker interagere og lærer af hinanden. Säljö fastslår: “Dette historisk set så dominerende billede af læring er en del af skolens og den instiutionalisede undervisnings problem snare end løsningen”..(..).. og s. 79-80

Kommunikation er centralt i læreprocesser og derfor er det af afgørende betydning hvilken kommunikationsmodel der bliver lagt til grund:

Forelæsning >< “Social læring -> Monologismen >< Dialogismen

Monologismen (overførings- eller ledningsmodellen): til-fra-model: afsender A (fx forelæseren) udtrykker et budskab, som modtager B (fx. den studerende) forstår og tager imod.

Dialogismen: lægger vægt på, at kommunikation foregår mellem de indvolverede, det er en intersubjektiv, semiotisk model, hvor betydning bliver skab i interaktionen eller dialogen mellem den talende og den lyttende, den skrivende og den læsende. Dialogismen lægger væt på interaktionen såvel som på de kontekstuelle faktorer i menneskelig diskurs, handling og tænkning. (Dyste,dialog samspil og læring)

Jeg synes desuden det kunne være meget interessesant at se på det dialektiske samspil mellem undervisning og læring i forhold til undervisningsformerne vi arbejder med i vores projekt.

Hvor kan man finde noget om denne overføringsmetafor:

Reddy: 1979  Kanal-metaforen: Reddy, M. (1979), The conduit metaphor, in A. Ortony, ed., `Metaphor and Thought’, Cambridge University Press, Cambridge. side. 235,286.

Wertsch, J. V. (1991). Voices of the Mind, Sociocultural Approach to Mediated Action. Cambridge, MA: Harvard University Press, 71-72

Säljö 1999, lårande i praktiken. Et sociokulturelt perspektiv. stockholm: Prisma. s.26

(Forfatter: Kirsten)

____________________________________________________________

Et mulig forslag til handlingsforslag til ny undervisningsmetode på universistet.

Forskere med udgangspunkt i social kognitiv teori betragter netop læring som en proces, hvor den studerende er aktiv, søger information, tolker og bearbejder erfaringerne i lyset af etablerede videnstrukturer og derved konstruerer sin egen viden.

Spørgsmålet handler om selvreguleret læring. I og med at læringsarbejdet på universistet i så høj grad bygger på selvstændig arbejde er kvaliteten af læringsrbejdet i stor grad afhængig af resultatet af evnen til selvregulering (individuelt arbejde, samarbejde herunder projektarbejde). Man kan så tolke herudfra, at universitetsstuderende burde have veludviklede kompetencer i forhold til selvregulering i læringsarbejdet. Hvorfor ikke udnytte denne kompetence i undervisningsformen på universitet og benytte selvreguerling som læringsstratetig i stedet for den tøre forelæsning?

I kan læse mere om selvreguleret læring i Skaalvik og Skaalvik, Skolens læringsmiljø – selvopfattelse, motivation og læringsstrategier, Akademisk forlag, 2007 s. 276

(Kirsten)

Cooperative learning: En mulighed kan være at inddrage aktiviteter fra cooperative learning i universitetsammmenhæng:

Strategies for active teaching and learning in University Classrooms.

http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED276356.pdf

Det næste er en bog, som hedder Creating a Community of learners: Using teacher as facilitator model. Den har nogle ret interessante kapitler. Jeg er ikke nået til at læse dem endnu, men ud fra abstractet ser det ret spændende ud. Sender også linket, hvor abstractet er.

http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED447079.pdf

http://csaweb112v.csa.com.zorac.aub.aau.dk/ids70/view_record.php?id=5&recnum=5&log=from_res&SID=v8bchomco2q3kl8shoqejj1d47&mark_id=search%3A5%3A24%2C0%2C10

[ http://videnskab.dk/content/dk/kultur/forelasninger_smides_uden_for_doren ]http://videnskab.dk/content/dk/kultur/forelasninger_smides_uden_for_doren

Det er Palle Rasmussen (ham fra MEV) der udtaler sig omkring uddannelsen læring og forandring, om forelæsninger, om portfolio og elevernes måde at reflektere over deres undervisning på.

[ http://www.videnskab.dk/content/dk/samfund/undervisning_a_la_hvem_vil_vare_millionar ]http://www.videnskab.dk/content/dk/samfund/undervisning_a_la_hvem_vil_vare_millionar

Artiklen handler om et forsøg de laver på syddansk universitet, hvor eleverne nærmest dyster i undervisningen.. A la hvem vil være millionær. De sidder med en clicker og bliver på den måde medinddraget ved at klikke de rigtige svar.

[ http://www.bt.dk/debat/www.bt.dk/samfund/uddannelse/forelaesninger-i-ghettoomraader ]http://www.bt.dk/debat/www.bt.dk/samfund/uddannelse/forelaesninger-i-ghettoomraader

En artikel fra sep 2010. Nyt forslag til forelæsninger.

[ http://bachelor.au.dk/studieliv/campusaarhus/detfagligelivpaaau/10tipstilatkommegodtigennemforelaesningen/ ]http://bachelor.au.dk/studieliv/campusaarhus/detfagligelivpaaau/10tipstilatkommegodtigennemforelaesningen/

Århus universitet er kommet med forslag til hvordan man forbereder sig til livet som studerende på et universitet med forelæsninger.

[ http://www.learningnet.dk/Forel%E6sning/index.html ]http://www.learningnet.dk/Forel%E6sning/index.html

Omkring synkrone og asynkrone forelæsninger. Spørgsmålet om digitale forelæsninger bliver stillet. – er det nødvendigt man møder op?

[ http://adjunktportalen.hum.ku.dk/upload/application/pdf/f51d6748/SlidesGC161107.pdf ]http://adjunktportalen.hum.ku.dk/upload/application/pdf/f51d6748/SlidesGC161107.pdf

En pædagogikum opgave om gruppearbejde frem for forelæsninger.

[ http://www.gymnasieskolen.dk/article.dsp?page=17730 ]http://www.gymnasieskolen.dk/article.dsp?page=17730

Den nye gymnasiereform åbner for muligheden for forelæsninger.

[ http://www.information.dk/139464 ]http://www.information.dk/139464

Forelæsninger udenfor auditoriet.

Derudover synes jeg Klafkis dannelsesteorier kunne være utrolige relevante, hvis vi skal se på de forskellige aspekter indenfor forelæsninger på et universitet.

________________________________________________

Projektet

  • Forskel på undervisning på de enkelte fakulteter
  • Økonomi
  • Status på universiteterne – ingeniør
  • Historisk udvikling
  • Værdigrundlag

Problemstilling

  • På et studie, hvor tilgangene til det at modtage undervisning er vidt forskellige
  • Mere på banen end ved traditionelle forelæsninger
  • Mere dialog
  • Frustrerende for nogle

Lidt af hvert…

  • Vælger en komparativ analyse af forskellige fakulteter (måske)
  • Vælger kun at tage udgangspunkt i AAU velvidende, at eks. AU har en helt anden tilgang til universitetsundervisning…
  • Måske fokusere på to forskelle universiteter….
  • Måske tydeligere forskelle i værdigrundlaget

 

Skriv en kommentar