Litteratur

  • Cooperativ learning (kunne være en metode vi kunne inddrage i opgaven.)
  • Strategier for bedre undervisning – af paul ramsden.
  • Hiim og hippe´s didaktiske model.
  • Didaktik og kognition.
  • Undersøgelse om koncentration i undervisningen (20 min koncentrationsgrænse)

Søgning fra Danmarks pædagogiske universitet. Forslag til forskning omkring universitetsundervisning/læring

Bering Keiding, T. & E.Laursen, (2008): Projektmetoden iagttaget : Metodens didaktik og anvendelse i universitetsuddannelse. Aalborg.

Hansen, F.T. (2008). At stå i det åbne. Dannelse gennem filosofisk undren og nærvær. Hans Reitzel forlag.

Rasmussen, J., Kruse, S., & Holm, C. (2007). Viden om uddannelse. Uddannelsesforskning, pædagogik og pædagogisk praksis. København: Hans Reitzels Forlag

Kruse, S. Nielsen K. & R. Troelsen (2008). Science and mathematics teachers views on ?good? teaching. In. O. Skovsmose, P. Valero & O.R. Christensen (red.) University Science and Mathematics Education in transition. New York: Springer.

Hvilke læringsteknikker og samtaleprocesser kan der indlægges før og efter en forelæsning, så tilhørerne kommer frem i stolen?http://www.dpu.dk/site.aspx?p=9520

_____________________________________________

Forslag til litteratur der muligvis kan teoretisere den aktuelle problemstilling:

Lednings – eller overføringsmetafor:

Reddy: 1979  Kanal-metaforen: Reddy, M. (1979), The conduit metaphor, in A. Ortony, ed., `Metaphor and Thought’, Cambridge University Press, Cambridge. side. 235,286.

Wertsch, J. V. (1991). Voices of the Mind, Sociocultural Approach to Mediated Action. Cambridge, MA: Harvard University Press, 71-72

Säljö 1999, lårande i praktiken. Et sociokulturelt perspektiv. stockholm: Prisma. s.26

________________________________________________________

Bog i forhold til artikel om forlæsninger. Denne omhandler læring, uddannelse, universitetsundervisning og viden.

Læring og forandring tværfaglige perspektiver, Annie Aarup Jensen og Palle Rasmussen

Undervisningsteknik for universitetslærere af Bjarne Herskin

________________________________________________________

Her er en artikel om hvor stor en betydning den enkelte lærer har for undervisningen. Vi har jo talt om hvor vigtig lærerens rolle er jf. Poul Ramsden, altså at læreren har en afgørende betydning i forhold til hvordan han/hun benytter de forskellige undervisningsmetoder i undervisningen. man kunne måske opstille følgende model:

Lærer –> Undervisningsmetode –> læring

Lærerens didaktiske kompetance i forhold til inddragelse af undervisningsmetoder har indflydelse på om der skabes læring?

http://www.videnskab.dk/content/dk/samfund/dygtige_larere_er_vigtigst_for_undervisningen

_____________________________________________________________________________

Afdækning af læringssyn:

At se læring som både en social og individuel proces:

Olga Dyste, dialog, samspil og læring s. 48-73 (kompendiet til læringsteori)

Primærtekst: Salomon, G. og Perkins, D. N. (1999): Individual and social aspects of learning. Review of Reseach in Education, 23, s. 1-24.

Til Lotte: Ovenstående artikel koster penge at få adgang til, tror du din mor via biblioteket kan få adgang til artiklen 😉 http://rre.sagepub.com/content/23/1/1.citation

Læring som dialogisme:

Per fibæk, Effektiv undervisning er dialogisk, god undervisning, unge pædagoger 2006.

Selvreguleret læring

Skaalvik og Skaalvik, Skolens læringsmiljø – selvopfattelse, motivation og læringsstrategier, Akademisk forlag, 2007 s. 276

_______________________________________________________

(kirsten)

Her er lidt artikel-brainstorm fra mig (Ditte), så må vi sortere i det i morgen:

http://videnskab.dk/content/dk/samfund/mere_undervisning_giver_hojere_karakterer

http://www.videnskab.dk/content/dk/samfund/dygtige_larere_er_vigtigst_for_undervisningen

http://www.videnskab.dk/content/dk/teknologi/teknologien_vender_op_og_ned_pa_indlaringen

Universiteter:

http://www.videnskab.dk/content/dk/naturvidenskab/al_videnskab_er_subjektiv

Koncentration (artikel):

http://ing.dk/artikel/98265-b-mennesker-koncentrerer-sig-laengere-end-a-mennesker

forskningsrapport – hvordan lærer elever bedre kan lærer:

http://www.universefonden.dk/page12622.aspx

_______________________________________________

Gode og svage sider ved forelæsning. Forelæsning kan f.eks. give de studerende et overblik over stoffet, som de efterfølgende kan gå i dybden med ved projektarbejde, gruppearbejde mv. – den principelle forståelse. Undervisningsteknink for universitetslærere – formidling og aktivering af Bjarne Herskin:

[ http://videnskab.dk/content/dk/kultur/forelasninger_smides_uden_for_doren ]http://videnskab.dk/content/dk/kultur/forelasninger_smides_uden_for_doren

Det er Palle Rasmussen (ham fra MEV) der udtaler sig omkring uddannelsen læring og forandring, om forelæsninger, om portfolio og elevernes måde at reflektere over deres undervisning på.

[ http://www.videnskab.dk/content/dk/samfund/undervisning_a_la_hvem_vil_vare_millionar ]http://www.videnskab.dk/content/dk/samfund/undervisning_a_la_hvem_vil_vare_millionar

Artiklen handler om et forsøg de laver på syddansk universitet, hvor eleverne nærmest dyster i undervisningen.. A la hvem vil være millionær. De sidder med en clicker og bliver på den måde medinddraget ved at klikke de rigtige svar.

[ http://www.bt.dk/debat/www.bt.dk/samfund/uddannelse/forelaesninger-i-ghettoomraader ]http://www.bt.dk/debat/www.bt.dk/samfund/uddannelse/forelaesninger-i-ghettoomraader

En artikel fra sep 2010. Nyt forslag til forelæsninger.

[ http://bachelor.au.dk/studieliv/campusaarhus/detfagligelivpaaau/10tipstilatkommegodtigennemforelaesningen/ ]http://bachelor.au.dk/studieliv/campusaarhus/detfagligelivpaaau/10tipstilatkommegodtigennemforelaesningen/

Århus universitet er kommet med forslag til hvordan man forbereder sig til livet som studerende på et universitet med forelæsninger.

[ http://www.learningnet.dk/Forel%E6sning/index.html ]http://www.learningnet.dk/Forel%E6sning/index.html

Omkring synkrone og asynkrone forelæsninger. Spørgsmålet om digitale forelæsninger bliver stillet. – er det nødvendigt man møder op?

[ http://adjunktportalen.hum.ku.dk/upload/application/pdf/f51d6748/SlidesGC161107.pdf ]http://adjunktportalen.hum.ku.dk/upload/application/pdf/f51d6748/SlidesGC161107.pdf

En pædagogikum opgave om gruppearbejde frem for forelæsninger.

[ http://www.gymnasieskolen.dk/article.dsp?page=17730 ]http://www.gymnasieskolen.dk/article.dsp?page=17730

Den nye gymnasiereform åbner for muligheden for forelæsninger.

[ http://www.information.dk/139464 ]http://www.information.dk/139464

Forelæsninger udenfor auditoriet.

Derudover synes jeg Klafkis dannelsesteorier kunne være utrolige relevante, hvis vi skal se på de forskellige aspekter indenfor forelæsninger på et universitet.

Det er bare lige nogle (flyvske) tanker fra mig 🙂

Skriv en kommentar